2010. március 17., szerda

Kiskukta Fondantja






Már írtam arról, hogy milyen tortabevonókat használok és a tortákat mivel dekorálom marcipán helyett.
Most képekkel is illusztrálom Kiskukta fondantját, egy kis általam tett változtatással.
Hozzávalók:
  • 1 ek. zselatin (én Horváth Roziét használom)
  • 6 ek. (kb. 70 ml) víz
  • 2 ek. méz
  • 2 ek. pálmavaj (Noémi receptje margarint ír) szerintem az én fondantom a pálmavajtól hófehér
  • Porcukor (amennyit felvesz. kb. 0,6-0,7 kg)
Először 500 gramm porcukrot szitáljuk át, minél finomabbra őrölt porcukrot válasszunk. A közepére csináljunk egy lyukat.
A zselatint felolvasztjuk a vízben vízgőz felett, és beletesszük a mézet és a pálmavajat. Kevergetjük, míg teljesen fel nem oldódik a méz és a pálmavaj, majd beleöntjük az átszitált porcukorba.
Kanállal jól elkeverjük.
Ekkor ugye még nagyon képlékeny.

Rakjunk hozzá még porcukrot. Úgy kb. 4 evőkanálnyit és még kb. 2 evőkanál keményítőt.
Ezt először kanállal kezdjük keverni, majd pálmavajas kézzel gyúrogatni.

Az egész akkor jó, ha az állaga még viszonylag képlékeny. A képen jól látható, hogy szinte "kifolyik" a kezemből:
Szóval a legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, hogy azt hisszük, még nagyon lágy, és gyúrunk bele porcukrot. Az állaga lehet, hogy ilyen formában jobbnak tűnhet, de a hűtőbe téve ennyi porcukorral is használhatóvá keményedik.

Folpackba légmentesen csomagolva a hűtőbe tesszük pár órára.
Hűtőből kivéve kb. 5 percig átgyúrjuk pálmavajas kézzel, és már használható is.

22 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia! Szeretném megkérdezni, hogy a pálmavaj helyett pálmazsír, vagy sima vaj jó-e? Köszi szépen!
Üdv, Niky

Kricky írta...

Kedves Niky!
szerintem tökéletesen megteszi. :) Ismerek olyat, aki rama-val készítette, és neki is sikerült. :) szóval hajrá!

Névtelen írta...

Szia!Segítséged kérném. Ha beleestem abba a hibába, hogy túl keményre sikerült a massza, akkor van esetleg valami amivel egy kicsit puhíthatom. Esetleg ha kicsit felmelegítem és vizet teszek hozzá????

Névtelen írta...

Szia! Köszönöm a receptet, 2 éve már próbálkoztam másik recepttel az nem sikerült, de ez nagyon jó,gyönyörű tortát csináltam kislányom névnapjára.köszi köszi köszi :)

Kricky írta...

Nagyon aranyos vagy, köszönöm. a recept igazából kiskuktáé. az érdem viszont a tiéd, hogy elkészítetted! :)))

Névtelen írta...

Szia!!
Azt szeretném kérdezni, hogy hogy tudok színes fondant-t csinálni?
Előre is köszi!!

Kricky írta...

kedves névtelen. bármilyen ételfestékkel tudod színezni a fehér fondant.
lehetőleg ne folyékonnyal. a gél, vagy por a legjobb hozzá.

Zsuzsi írta...

Szia Kricky!

Én is próbálkoztam már egy másik féle házi fondanttal, de katasztrófális lett.
Szeretném kipróbálni az általad írt verziót, csak annyi lenne előtte a kérdésem, hogy nem fog visszalágyulni a massza?
Szép napot!

Zsuzsi

Kricky írta...

kedves Zsuzsi!
nem, nem fog visszalágyulni. :)

Zsuzsi írta...

Köszi a választ! :-)
Most készítettem el, de csak margarin volt itthon, viszont már most is nagyon szép selymes az állaga.
Annyit szeretnék kérdezni, hogy hol lehet a pálmavajat beszerezni?

Köszönöm.

Judyt írta...

A fentiek alapján úgy látom,hogy sima vajjal is készíthető a fondant. Ha össze kellene hasonlítani,akkor a ez a recept unidec soft vagy a kemény inkább? Meddig áll el? (szeretném előre elkészíteni) Illetve még egy kérdés: hogyan nyújtod a bevonóhoz, hogy nincsnek nyomok benne? Én fólia között nyújtottam,h ne ragadjon a nyújtófára,de így meglátszódtak a fólia gyűrődései :S

Kricky írta...

Judyt!

igen, lehet sima vajjal is készíteni. Sajnos nem tudom összehasonlítani az unidec-el, mert totálisan más az állaga.
Sokkal hamarabb szárad, és kicsit "gumisabb".

Ha jól készíted el, akkor nagyon jól használható. Tulajdonképpen nem túl sokáig áll el, de ha előbb elkészíted, sztem 1 hétig még simán használhatod (vagy addig, amíg a vaj lejárati ideje engedi).

Én nem fólia közt nyújtom soha sem. Ajánlom, hogy porcukrozd meg a fondant alatt, és úgy nyújtsd. ha nem akarod, hogy a nyújtófára tapadjon, akkor ajánlom, a fondant felületét is porcukrozd meg egy picit.
Remélem, tudtam segíteni.

Névtelen írta...

Szia Kricky!

Annyit szeretnék kérdezni tőled, hogy lehet-e a keményítőt helyettesíteni valami mással, vagy kihagyható-e belőle?! Esetleg, ha nem teszek bele, milyen végeredményre számíthatok? Válaszodat előre is köszönöm!
Üdv: Timi

Kricky írta...

Szia! nem muszáj bele keményítő. úgy is jó lesz. :)

T. Fanni írta...

Szia Kricky!
Olvasom, hogy nem fontos bele kevernem a keményítőt. De attól, gyorsabban megkeményedik, pl. ha virágokat készítenék belőle? Csak azért kérdem, mert Angliából rendeltem Tylo port, amit a cukortésztába/fondant-ba lehet belegyúrni és abból a keverékből jól lehet modellezni, virágot készíteni, vagy vízzel összekeverve ételragasztót lehet belőle készíteni. Nem tudom ezt a port Te ismered-e? Szóval, akkor nem kéne belegyúrnom keményítőt is meg Tylo port is.?! Nem? :) A válaszodat előre is köszönöm és gratulálok az eddig elért sikereidhez!!! :)
Üdvözlettel: Fanni

T. Fanni írta...

Szia Kricky!
Olvasom, hogy nem fontos bele kevernem a keményítőt. De attól, gyorsabban megkeményedik, pl. ha virágokat készítenék belőle? Csak azért kérdem, mert Angliából rendeltem Tylo port, amit a cukortésztába/fondant-ba lehet belegyúrni és abból a keverékből jól lehet modellezni, virágot készíteni, vagy vízzel összekeverve ételragasztót lehet belőle készíteni. Nem tudom ezt a port Te ismered-e? Szóval, akkor nem kéne belegyúrnom keményítőt is meg Tylo port is.?! Nem? :) A válaszodat előre is köszönöm és gratulálok az eddig elért sikereidhez!!! :)
Üdvözlettel: Fanni

Kricky írta...

Kedves Fanni Tuza!
Nem muszáj szerintem keményítő bele. Kiskukta pl nem tesz bele soha. Ha tylo-t használsz, akkor pedig végképp nem szükséges!

Unknown írta...

szia :)
nekem az lenne a kérdésem, hogy zselatin por is jó lesz?

Kricky írta...

Kedves Tomas!
igen, jó a por is!

Kricky

Névtelen írta...

Kedves Kricky,
mindenek előtt gratulálok, gyönyörű munkáid vannak, sok inspirációt kapok Tőled :-) A figurák felé kacsingatok mostanában, mézes fondantból próbálkozom, keményítővel (lehet, hogy ez a baj?), de a gondom a következő: kialakítom a formát és összecsúszik, dödölle lesz, elveszíti a kecsességét, stb... :-)
Szóval nem olyan rugalmas mint a videókon :-(
Segítségedet előre is köszi: Viki

Névtelen írta...

szia.
Én puncs tortára szeretném, és az lenne a kérdésem, hogy vízgőz felett vízzel lehet folyósra higitani ?

Unknown írta...

Szia!
Szeretném megkérdezni, hogy pálmavaj helyett szerinted rakhatok-e bele kókuszvajat.
Köszönöm!
Üdv, Ági