2010. március 12., péntek

Marcipán helyettesítő massza

Pár szó arról, milyen tortaburkolókat használok a tortáim bevonásához, illetve a figurák, virágok készítéséhez.

Két fajta tortaburkoló anyagot szoktam használni.

Az egyik az Unidec, melyet torták bevonásához használok, a másik egy új, nagyon könnyen formázható és nem utolsó sorban finom anyag, az UNIFLEX.

A laikusok elsőre észre sem szokták venni a különbséget az UNIDEC és a marcipán között.
Számomra ez az anyag az eddigi legjobban használható anyag. Nem szárad hamar, egyáltalán nem töredezik és jó ízű.

Színezni kizárólag gél, vagy paszta állagú ételfestékkel ajánlom, mert a folyékony, boltokban kapható ételfesték megöli a fondantot, és az UNIDEC-et.
Én Fractal gél ételfestéket használok.

Nagyon keveset kell használni belőlük egy -egy szín eléréséhez.

Mi is az az UNIDEC?
Egy univerzális dekorációs massza, ami torták bevonásához, és díszek, figurák készítéséhez használható. A marcipán helyettesítésére használják.
Létezik belőle soft (vagyis puhább) és kemény változat is. A soft kicsit hamarabb lágyul a kéz melegétől. Én ezt pl. rózsák és figurák készítésénél Unifelx-et használok.
Mindkettő anyagot keményítővel és nem porcukorral nyújtom.

Sok-sok anyagot találhatunk manapság a piacon, amit burkolásra vagy akár figurák, virágok készítésére alkalmasak. Azonban ezek közül az anyagok közül én a mai napig a fent említett két tortaburkoló és formázó anyagra esküszöm.

Ezek a munkáim is mind Unidec vagy Unifelx használatával készültek:








Remélem, segítettem pár ide tévedőnek egy-két dologban.

25 megjegyzés:

Kitti írta...

Szia!
Nagyon jó az oldal, gyönyörű tortákat készítesz!
Nekem az lenne a kérdésem, hogy a torták bevonásához is a soft Unidecet használod, vagy csak a díszekhez?
Válaszodat előre is köszönöm!

Kricky írta...

Szia Kitti!

köszönöm az elismerő szavakat!

A torták bevonásához is lehet használni a soft-ot. Én a figurákat szívesebben készítek kemyénebből.

De igazából nincs túl nagy különbség.
Volt már, hogy mindkettővel vontam be tortát.

mARTeee írta...

Szia!

Gratulálok a tortáidhoz, gyönyörűek!

Nagyon köszi a sok hasznos infót!

üdv. Márti

Névtelen írta...

Kricky!

Nagyon praktikus megoldás a nyujtható cukorpaszta, vagy az Unidec, de szerintem a marcipán izvilágát egyik sem pótolja... Persze vannak, akik nem szeretik a marcipánt, ebben az esetben teljesen OK, de én személy szerint, ha tehetem inkább marcipánt használok, mert az finom és ehető, szemben a cukorpasztával, ami hát nem tudom... iszonyuan édes, tömény. Az Unidecet még nem próbáltam, gondolom az is hasonló, csak a "nyujtható fondan" elnevezésű cukorpasztát, amivel jó volt dolgozni, de az ize iszonyatosan édes. Dehát izlések és pofonok
T.Tamás

Kétbalkézmami írta...

Szia Kricky!

Szeretném én is kpróbálni az unidecet, mennyi kell egy átlagos tortához? Mármint nálam az átlagos: 4/5 tojásos vizes piskóta, 26 cm-es tortaformában. Köszönöm a segítségedet!
Zsu

Kricky írta...

Kedves Zsu!

szerintem egy ekkora tortához bőven elég 1 kg. Marad még majd belőle neked jócskán.

Névtelen írta...

Szia!

Elképesztőek a tortáid, gratulálok! Segítségedet kérném. Fondantot színeznék, állítólag csak por ételfestékkel lehet, ilyet nem találtam.
Fóton lakom, nem tudod véletlenül, a közelben hol vehetnék?

Vagy mivel lehetne színezni mással?

Verda tortát szeretnék készíteni, ahhoz meg kellene 4 vagy 5 szín, nem tudom hogy lenne a leggazdaságosabb...

Köszönöm!

Tünde

Névtelen írta...

szia! köszönöm szépen a segítségedet. éva

Névtelen írta...

Szia!
Nagyon jó az oldalad, gratulálok. A lányom a hétvégén ünnepelte a 2. szülinapját és magam készítettem keki a tortát. A piskóta és a krém finom volt, de sajnos a fondant bevonat nem sikerült a legjobban. Mivel 2 kisgyermekes anyukaként élem életem, időspórolás miatt K2 masszát használtam. Kétszer kellett kinyújtanom a masszát, hogy egyáltalán be tudjam vele burkolni a tortát, mert elszakadt, leragadt, annak ellenére, hogy szilikonos lapon nyújtottam és alá keményítőt szórtam. Lehet, hogy túl vékonyra nyújtottam? A sablon alapján kivágott figura széle is teljesen rojtos lett.
Tudnál nekem segíteni egy két gyakorlati tanáccsal, hogy legközelebb hogyan tudnám jobban csinálni...
Milyen hibákat követtem el?
Segítségedet nagy örömmel fogadnám, nagyon hálás lennék érte.
Köszönettel: Ági

Névtelen írta...

Szia Kricky!

Nagyon várom a válaszod, örülnék ha tudnál segíteni, mert hamarosan egy újabb tortát kell elkészítenem, és jól jönne a segítséged
Köszi: Ági (az előző hozzászóló)

Kricky írta...

Kedves Névtelen! elnézést, hogy nem válaszoltam. Legközelebbre ajánlom az e-mail címemet (krickykonyhaja@gmail.com). Ott hamarabb tudunk írni egymásnak, és privátban. :)))

A K2 egy nagyon jó anyag, én nagyon szeretem. A hiba talán az időjárásban és valóban a túl vékonyra kinyújtott masszában keresendő.
Melegben elég furán viselkedik a K2, nehéz vele dolgozni.
Ilyenkor én hűtőben pihentetem kicsit, hogy megszilárduljon, és könnyebben lehet vele burkolni. Én amúgy kb. 3 mm-esre nyújtom a masszát, és úgy vonom be vele a tortáimat.

A rojtos szél, az igen. nekem is ismerős jelenség. Ez a nem megfelelően éles szerszámtól lehet. Mondjuk előfordult már nekem, hogy a szikétől is rojtos lett kicsit a masszám, de ez meg a vágási technikám gyorsasága miatt. Én ajánlom, hogy inkább precízebben vágj és lehetőség szerint nagyon éles szerszámmal.

Ha picit mégis rojtos, akkor pedig ott az ujjad, amivel szépen elegyengetheted.

remélem, tudtam segíteni,
Kricky

paloma írta...

Most bukkantam rád, és pont az aktuális kérdéseimről írsz!
köszönöm!

Kricky írta...

paloma!

köszönöm, nagyon örülök!

ka írta...

Kedves Kricky!

Gratulálok az oldaladhoz. Nagyon szépek a munkáid és hasznos dolgokat osztasz meg velünk. A blogodtól kedvet kaptam a sütögetéshez. Alapkérdésem lenne a fondant bevonathoz. Megcsináltam a tejbegrízes krémet, de lustaságból ezt tettem tetejére és az oldalára, erre tettem a hajszálvékonyra nyújtott fondantot. Hát szépen átázott. Kérdésem, mit rontottam el? Az általad használt vajas krém nem áztatja el? Gondolom vastagabbra is kell nyújtani.

Köszönöm,
kora

Névtelen írta...

Illetve a rózsákat hány nappal a torta díszítése előtt készíted el?
előre is köszönöm a segítségeket :)

Kricky írta...

A fondant alá mindenképpen vajas krém javasolt, hogy ne ázzon át.

A rózsákat pár nappal díszítés előtt készítem. Olyan 2-3 nappal előtte.


Névtelen írta...

Szia, én még csak most vágok bele a tortadíszítés kalandba...meg tudnád írni, hogy az unidec mennyire átlátszó? Burkolhatom a tortát ganachezsal és utána fehér unideccel vagy az felejtős?
Előre is köszönöm a válaszod és gratula a fantasztikus tortàkhoz!
Tima

Kricky írta...

Kedves Tima!
Köszönöm a kedves hozászólást és a bókot!
az unidec teljesen fed, nem átlátszó. Ajánlom egyébként, hogy kb. 2-3mm vastagságúra nyújtsd! nem jó, ha túl vékony!
Ganache-zsal én is szoktam a burkolat alá kenni, egyáltalán nem látszik.

Névtelen írta...

Szia. Ez az unidec megszilárdul? Tehát figura, virág, és stb is készíthető belőle?? Köszi.

Névtelen írta...

Szia. ez az unidec megkeményedik? Lehet belőle virágot, figurákat készíteni?

Kricky írta...

Kedves Zsolt!
az unidecből készítettem már virágokat, nagyon szépen kiszáradtak. Azonban, ha drótos cukorvirágot szeretnél, vagy figurákat belőle, sajnos ez arra nem alkalmas.

Unknown írta...

Szia!
Első "bevonatos" tortámat szeretném elkészíteni a kisfiam szülinapjára. Sok helyen olvastam, h. az UNIDEC elég jól formázható, jó minőségű anyag és a fehér kemény verzióra esküsznek és olvastam, hogy színezni elég nehéz, mert gyárilag fehérített.
Kérdés: lehet-e mégis színezni vhogy?...Melyik az a fedőanyag, amit esetleg jobban lehet színezni? Milyen színezőt ajánlotok (márka is érdekel, ha lehet) Előre is köszi!

Unknown írta...

Szia!

Akkor én kérnék egy kis segítséget mert elvesztem.
Én unidecet hasznalok, és nem tudom mit csinalok rosszul, de eddig a spejzba tartottam azt mondtak nem jo mert azert keményedik meg, rakjam a szobaba becsomagolva.
Foliaba van becsomagolva és meg lezarható zacskóba és igy is keményedik, én nemtudom hol kéne tárolnom, de nagyon idegesitő hogy első használat utan igy becsomagolva foleg az elöre szinezettek,csonttá keményednek.
A másik észrevételem az lenne, hogy Wilton ételfesték pasztát használok Söregitől, de én nagyon csalódtam bennük, soha többet.
Hiába néz ki jól a szín a dobozon, és begyurom Unideccel, de nekem olyan halovany seszinuek lesznek, hogy az nem igaz.
Fekete pasztatol sose lett fekete a maszam legfeljebb sötetszürke, a piros nekem soser lett piros max rózsaszin és sorolhatnam a tovabbi szineket. Nemtudom esetleg mit tudnek elrontani egy szinezesen, de nekem ezek az ételfestékeke egyáltalán nem jöttek be.

Kricky írta...

Kedves Vuk Vik!

a keményedés a saját csomagjában légmentesen zárva elkerülheted.
A wilton gél kisebb mennyiségű színezéshez nagyon jó. Azt javaslom, hogy feketét vagy vegyél gyárilag unidec-ből, az m-gelnél (www.m-gel.hu), vagy pedig szén porral gyúrd meg a masszádat. Tökéletes lesz a színe. amúgy por ételfestékkel sokkal jobban lehet színezni.

Névtelen írta...

Szia vettem ma egy unidec softot a lányomnak szerettemvolna belőle egy cipőt csinálni de sajnos ez annyira puha hogy nem fog menni ;( Nem tudtam hogy van keményebb és lágyabb változat.Tudok valamit zenni hogy megszilárduljon?Nagyon elkesesredtem ;(