2010. április 6., kedd

"Dömbi" kifli


Nemrég kezdtem csak el kelt tésztákkal dolgozni. Számomra elképzelhetetlen volt, hogy ilyen sokat pepecseljek egy-egy tésztával.
De állítom, megérte!

Ezelőtt értetlenkedve álltam olyan dolgok előtt, mint:
  • futtasd fel az élesztőt
  • dagaszd jól ki a tésztát
  • keleszd kétszeresére
És úgy éreztem, mindenki tudja, miről beszélnek, csak én vagyok egyedül, aki ilyen tájékozatlan.

Elnézést azoktól, akiknek ez teljesen egyértelmű, de nekem nem volt az. Most azért írok pár szót arról, hogyan futtatom fel én az élesztőt.

Az adott mennyiségű tejbe adott mennyiségű cukrot kell tenni, langyossá melegíteni, majd ebbe belemorzsolni az élesztőt. Mikor már jó habosra feljön a teteje, na, akkor jó.
Ami számomra meglepő volt, és nem tudtam:
ha nem teszünk cukrot a folyadékba, amiben felfuttatjuk az élesztőnket, akkor nem fut fel.
Lehet, nem mondok ezzel újat, de remélem van, aki ezt tőlem tudta meg most. :)


Ezt a kiflimet Dömbitől tanultam Margit2 oldaláról.

Hozzávalók:
  • 0,9 kg liszt
  • 4 dkg élesztő
  • 2 teáskanál só
  • 1 tojás
  • 1 tk. cukor (a tejbe téve)
  • 10 dkg vaj (a vaj sokkal jobb, mint a margarin ez esetben, azért csak azt ajánlom!)
  • 0,5 l tej
A tejet felfuttatjuk az élesztővel. A hozzávalókat öszekeverjük, majd jól kidagasztjuk.
Tésztát dagasztótálban (nekem egy óriási műanyag gyümölcsös tálam van, aminek van fedele. Óriási erre a célra) duplájára kelesztjük.

Lisztezett felületre borítjuk, és átgyúrjuk kissé.
2 felé vágjuk, majd kör alakúra nyújtjuk.

Ha a megsülés után szeretnénk, hogy könnyen le tudjuk tekerni a kiflinket, akkor kenjük meg olvasztott vajjal.

Pizzavágóval, vagy késsel vágjuk 8 felé.

A 3szögeket feltekerjük kifli alakúra úgy, hogy amikor a háromnegyedére értünk, elvékonyítjuk a még feltekerendő részt vagy sodrófával, vagy csak kilapÍtjuk simán a kezünkkel, és úgy tekerjük fel a maradékot.

Tepsibe téve duplájára kelesztjük a feltekert kifliket, míg a sütőnk előmelegszik 200°C-ra. A tetejüket megkenjük felvert tojással, és megszórjuk reszelt sajttal. De megszórhatjuk szezámmaggal, vagy bármivel, amit gondolunk.

És íme a készen sült kiflikék:


Nincsenek megjegyzések: